lördag 27 december 2014

En god jul

Före jul gjorde min syster och jag lite julgodis. Bl.a. blev det pepparkakor med karamellfönster. Man gör helt enkelt pepparkakor med någon sorts hål i, bakar dem ca. halva tiden, tar ut dem, fyller hålen med krossade karameller och bakar färdigt. Det tog ungefär tre minuter för karamellkrosset att smälta ordentligt.


Resultatet blev mycket bättre än vi hade förväntat oss. Möjligen hade man kunnat ösa på med mer karamellkross i vissa av kakorna (och mindre i andra). Men det var enkelt att ta bort från bakplåtspappret och verkar hålla. Det hade säkert varit fint att hänga upp pepparkakorna i fönster.


Jag gjorde också "sushi" av marsipan. Kul och betydligt enklare än att försöka göra egna marsipangrisar. Jag använde vanlig naturell marsipan som "ris", och nougat samt färgad marsipan som fyllning. Numera finns det ju svart karamellfärg, så lite svartfärgad marsipan fick agera "noripapper".

Självklart är godisbitarna mycket mindre än riktig sushi.

Att göra rullar var särskilt enkelt. Då gjorde jag en kort och tjock rulle och sen rullade jag den tills den blev lång och smal innan jag skar upp den. Några av "inside out"-rullarna är penslade med smält vit choklad och rullade i kokos. Jag använde även vit choklad för att fästa "avocadon", men egentligen är det väl vodka man ska använda som marsipanklister?


1 kommentar: