lördag 15 augusti 2015

Not so hidden dragon

Detta är visst bloggens hundrade inlägg, så pyssliga vi har varit!

För ungefär ett år sedan började jag jobba på en ny sommarväska och nu är den äntligen färdig. Jag hade tänkt lägga upp bilder under arbetets gång men så blev det så klart inte. Som vanligt har jag gjort om vissa moment flera gånger men det hade jag ju inte behövt berätta i och för sig.

Väskmodellen som jag valde hette "Enkel axelremsväska" (pyttsan!!) från boken "Sy och sticka på egen hand". Som tur var hjälpte mattegeniet Karin mig att räkna om måtten ifrån boken så jag kunde få vettiga mönsterdelar att jobba efter. Enligt beskrivningen skulle man använda påpressbart mellanlägg för att få väsktyget riktigt stabilt. Jo, det vill jag lova! Jag hade använt ett alldeles för stabilt mellanlägg så när jag skulle sy ihop väskans yttertyg fick jag inte in det i maskinen! Väskan har nämligen ett djup och många dekorativa sömmar så det var omöjligt. Så det var bara att köpa nytt tyg men denna gång struntade jag i mellanlägget eftersom jag valt ett kraftigt bomullstyg. Jag fick i alla fall sytt ihop fanstyget (haha) och kunde sedan börja brodera. Jag broderade ett för mig kärt motiv, en walesisk drake, på framsidan av tygkassen med hjälp av en slags broderiväv (stramalj).  Man fäster väven ovanpå sitt tyg där man vill ha motivet och när man är är klar så drar man försiktigt bort vävens trådar. Det tar ungefär tusen år beroende på motivets storlek.


Till fodertyg valde jag ett senapsgult bomullstyg eftersom jag tänkte att det skulle bli en snygg kontrast till det marinblå. Fodret syddes precis som yttertyget med framsida, baksida och en lång remsa som syddes fast mot dem så väskan fick ett djup. Eftersom väskan är rundad i nederkant tyckte jag det var riktigt krångligt. Vill man sy en enkel tygväska som ändå har ett djup finns det enklare sätt.



När jag sedan skulle sy fast fodret i väskan upptäckte jag att eftersom jag valt att sy broderiet högt upp på väskan skulle denna söm gå rakt över drakens huvud och vinge. Lite sent att göra något åt det nu men förhoppningsvis tänker man inte på det. Till axelrem hade jag först köpt ett kraftigt band av nylon som jag sydde fast men det blev varken bekvämt eller snyggt. Till slut blev det vanliga band som jag sydde av yttertyget som jag hade kvar.

Och så här blev det alltså till slut!


1 kommentar: