fredag 19 augusti 2016

Mitt i prick

När övergår en avkopplande hobby till att uteslutande handla om att testa gränserna för det egna psykets uthållighet? En fråga man kanske inte intimt sammankopplar med pyssel. Jag fann snart svaret på den frågan när jag sydde denna retroinspirerade klänning vilket var OMEDELBUMS!

Mönstret kommer från Love at first stitch och vid mitt första försök blev klänningen alldeles för stor. Jag som hade tänkt påminna om en snärtig Puck i Maria Langs filmatiseringar påminde snarare om en o-snärtig städtant. Jag trodde inte att jag skulle kunna sy om klänningen så jag sprättade upp alla sömmar, köpte lite mer tyg och började om från början. Det står visserligen i boken att man bör göra en testversion av plagget först för att kunna justera passformen men det gjorde naturligtvis inte jag. Resultatet blev bättre med en mindre storlek och även om det finns andra saker jag hade velat ändra på så vet jag det inför (förhoppningsvis) nästa klänning!

 

1 kommentar: