söndag 18 december 2016

Mössans julafton

Lära sig sticka eller virka – frågan som delar oss på Det får duga. Karin kan redan virka men inte sticka. Eleanore håller på att lära sig sticka och menar att det är det lättaste av detta, medan jag lutar åt att det är virkning som är enklast. Så det ska jag lära mig.

Provlappar är tråkiga, så jag gick nästan direkt på att göra saker. Den här youtubetutorialen på hur man virkar en mössa verkade som en rimlig grej att börja med, och det var det väl också. Även om mina första två försök blev nån sorts oformliga säckar som bara i nödfall kan användas som mössa. (Den lila är nästan okej om man viker upp den.)

 Först ville jag inte länka till tutorialen, för det hade nästan varit som någon sorts förtal, men på tredje försöket blev det en riktig mössa. Det funkar alltså!
 Här har jag ändrat lite på antalet maskor i varje varv för att det ska bli tomteluveform på den. Inte för att jag har nån superkoll på hur många maskor jag gör i varje varv alltså.
Garnresterna från de första mössorna samt ett matchande nystan blev till den här nästan helt normala mössan som jag gav till min mamma. Jag har också gjort en till mig själv.
Det blå garnet har en reflextråd i sig, liksom det svarta i mössa 1 och 4. Jag vet faktiskt inte om det funkar i trafiken. Ofta brukar man ju ha sina reflexer längre ner. Syns jag i mörkret nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar