onsdag 27 maj 2015

Balkongsäsong


Den här årstiden så är ju det enda pyssel som jag håller på med växter. Jag är nog den av oss tre bloggare som är mest intresserad av växter. Jag är också den som har minst plats till sånt. Bara en helt vanlig balkong. Å andra sidan kanske det är en fördel att ha en hanterbar yta. Jag ska väl tillägga att jag inte är nån expert på växter. En (hel) del av dem dör. Men jag gillar att ha dem, så länge de överlever.

Förra året aviserade min hyresvärd att balkongerna skulle målas om under sommaren, så då tyckte jag inte att det var någon idé att ställa fram möbler och växter. I stället plockade jag bort golvplattorna så det inte skulle spillas på dem. Sedan tog det flera månader innan målningen blev av. I år är alltså balkongpeppen total.

För tre veckor sedan sådde jag och min fyraåriga brorsdotter lite fröer, och nu ser de ut som på bilden ovan. Det är IKEA:s pappmuggar med örter, och de har legat och drällt här ett bra tag. Kanske därför citronmelissen inte riktigt verkar ta sig. Men de andra ser bra ut, och det gör även luktärterna i glassburken. Planen är att plantera om dem (utom kanske citronmelissen då) och ställa ut på balkongen, kanske i helgen.

Jag var för övrigt SÅ himla nöjd med att ha planerat en pedagogisk aktivitet  (tokigt!) när jag passade brorsdottern. I vanliga fall brukar vi sitta i soffan och kolla på Doktor Snuggles (kultur!).

1 kommentar: