fredag 22 april 2016

Old school baking

Baka småkakor är kanske inte så märkvärdigt men nu har jag bakat efter handskrivna recept från min farmors mamma minsann. Jag började med att göra kokoskakor, inte så många ingredienser så det var en bra start. Nu stod det varken ugnstemperatur eller gräddningstid så jag tog vägledning av Sju sorters kakor. Sedan gjorde jag Mormors cigarrer (receptet är från pappas mormor). Här ingick hjorthornssalt vilket lokala Konsum inte behagade tillhandahålla så jag fick ta mig till en större butik. Sedan uppstod det intressanta läget: i receptet stod det "mjöl efter behag, inte för hårt". Fick helt enkelt ta i en si så där 0,5 dl i taget och försöka hålla ordning på hur mycket det blev till slut. Här fanns visserligen ugnstemperatur angiven men inte gräddningstid så det blev till att baka, ta ut och kolla, baka lite till, ta ut och kolla och sedan bestämma sig för att nu är de nog färdiga.


Jag har sedan denna "prövning" ägnat mig åt traditionell bakning av choklad- och blåbärsmuffins och idag har jag provat en ny mjölmix till matbröd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar