söndag 7 juli 2013

Kitchen chic



Ville göra matchande handdukar till mina nya grytlappar och hämtade inspiration ifrån Cath Kidstons bok "Sy". Idén var att sy en handduk av linnetyg och sedan sy på applikationer som utsmyckning. Lätt som en plätt tänkte jag. Man ska ju tänka på miljön nu för tiden också så jag tvingade mamma att rota igenom den gamla kistan i hennes föräldrahem på jakt efter en avdankad linneduk. Jag fick tag på en i bomull som jag klippte ut fyra rektanglar i handduksstorlek ifrån (använde en befintlig handduk som mall). Sedan fållade jag långsidorna och nederkanterna med dubbel fåll. Projektet gick verkligen som på räls.

Jag ritade av tre hjärtan efter mall på vliesofix som jag strök på baksidan av tyget jag använde till grytlapparna, klippte ut och strök fast längst ner på handdukarna. Nu skulle man enligt Cath Kidstons beskrivning sicksacka runt applikationerna på maskin. Visserligen är jag någorlunda styv på raksöm men att göra en hjärtformad sicksacksöm på en maskin som bara kan köra fort eller fortare hör inte till mina färdigheter. Jag sprättade och sydde smygstygn runt hjärtana för hand istället så jag blir väl klar till jul. Sedan sydde jag en hank av kantbandet jag använde till grytlapparna och stack in det i fållen på handdukens överkant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar