fredag 12 juli 2013

Baby elephant's walk...


Fick idén att göra en lekfilt till Lilleman som han kan ha sina leksaker på och blev så där nöjd med resultatet. Jag gick uppenbarligen in för uppgiften med attityden "måttband är för mesar".

Jag utgick ifrån ett fleecetäcke för barn som jag tänkte ha som foder och klippte till ovan- och undersida i dubbelt tyg en bit utanför filten. Sedan klippte jag ut elefanter och cirklar i vliesofix och strök på filttyg i olika färger. Jag hade egentligen tänkt att applikationerna skulle vara i riktigt knalliga färger men det funkade inte mot den röda bakgrunden så det fick bli pastelligt istället. Sedan strök jag fast kreaturen och sydde langettsöm runt om vilket är kul eftersom det är lätt att få snyggt. Sedan sydde jag ihop "fodralets" tre sidor och stoppade in filten - som jag upptäckte inte passade särskilt bra. Suck!! Sedan följde ett tillklippande och nålande och vrängande innan jag fick acceptera att fodret blev lite för litet och sydde igen den sista sidan med smygstygn. För att hålla det på plats maskinsydde jag slutligen en fyrkant innanför applikationerna. Filten är tyvärr i tunnaste laget att ligga på så brukaren får komplettera med lämpligt underlag...


1 kommentar:

  1. Den blev ju jättefin! Kanske får jag ta och sy en till syrrans "hen"

    SvaraRadera