söndag 14 juli 2013

Macaroner utan köttbullar


 
Jag har testat Kungsörnens bakmix för macarons. Jag började med att blanda påse 1 med 0,5 dl 50-gradigt vatten (med hjälp av vattenkokare, kallt kranvatten och grilltermometer). Det hela vispades sedan till en kletig massa som skulle föras över till den medföljande spritspåsen… Det blev inte så ”lite” kladdigt (såg för övrigt ut som babyrosa målarfärg). Fick tips av en kollega att baka kakorna på ett non-stick-bakpapper och för att få ut jämna kakor ritade jag av 24 cirklar av ett lock med ca 4 cm diameter på ett A4 och lade som mall under. Då jag inte visste hur tjock varje kaka skulle vara så spritsade jag först ut alla och fördelade sedan det som var kvar i struten. Smeten skulle sedan vila 30 minuter i rumstemperatur. Efter ”cirka” 15 minuters gräddning (hur vet man att de är färdiga?) fick kakorna svalna. Därefter vispades påse 2 med 50 g smör och 1 msk mjölk. Smörkrämen lades med hjälp av tesked på tolv av kakorna som fick lock. Sedan skulle kakorna stå kallt minst en timme. De ser ju inte precis ut som på paketet men som nybörjare känner jag mig rätt nöjd.  

1 kommentar: