fredag 26 juli 2013

Väska i kass-modell


Hade tröttnat på att inte få med mig alla pinaler när jag ska nånstans och bestämde mig för att sy en stor väska. Återgick till min vän Kath Kidstons bok "Sy!" och valde en väska i "kassmodell" (fniss). Jag är ganska nöjd med resultatet men kan tycka att den var väldigt omständig att sy.

Jag ville att min väska skulle kännas somrig så jag valde marina färger. Jag började med att sy en kasse av blått linnetyg (murder att hantera tycker jag) och sydde på en stor ytterficka frampå. Sen syr man lätt och ledigt (eller inte) ett knapphål högst upp och syr i en trevlig knapp. Sedan syr man en likadan kasse i fodertyg och en iläggsficka med två avdelningar som nålas fast högst upp vid fodrets baksida. Sedan gör man handtag som fästs (nåla och tråckla först) i den fåll man vikt ner från ytterväskan och syr ett par stickningar längs väskans kant. För säkerhets skull syr man rektangulära förstärkningssömmar med kryss i också i handtagens fästen.

Jag blev faktiskt nöjd med mitt arbete men kan tycka att man får vara väldigt uppmärksam angående måttangivelser i Kidstons mönster. Det kan vara smart att tänka själv. Det är också mycket som ska mätas hela tiden och det kan göra att det hela känns lite tekniskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar