tisdag 20 augusti 2013

Ljusskygga planer


Det här är mitt nästa projekt. Det ska bli en tax som stänger ute ljuset från mitt sovrum. Det finns nämligen inga trösklar i min lägenhet och eftersom det är en hyreslägenhet så får man väl inte sätta dit några. Min nuvarande lösning är att rulla ihop ett täcke och lägga på golvet. Det ser ganska deppigt ut.

I England, där praktiskt och bekvämt sällan verkar ha varit ledord vid husbygge, har man ibland lagt någon trevlig tygkorv framför dörren för att hålla draget ute. Gulligt är väl däremot ett ledord i inredningen där, och därför ser man dem ofta i form av en orm eller en tax. Titta här! Det vill säga, jag har aldrig sett en draught excluder i verkligheten, bara på bild. Det var väl vanligare förr, jag tycker att det ofta verkar kopplas ihop med "gammaldags" och "hemtrevligt". Vi får väl hoppas att moderna hus i allmänhet inte har golvdrag.

En mojäng som håller golvdraget borta borde väl också kunna hålla ljus borta. Jag tänker sy en "light excluder" i form av en tax. Jag tvingade min syster att rita ett mönster. Hon syr fantastiska gosedjur efter egna mönster, men då handsydda och i velour. Hon var inte säker på att hon kunde göra ett fungerande mönster för maskinsömnad och icke-stretchigt tyg. Det får vi väl se. Jag måste köpa tyg först. Jag tänker mig i ett rutigt (typ skotsk-) i olika mörkgrå nyanser. Och det kan krångla till det när man redan har designat tyget i huvudet. Det är inte säkert att man hittar ett man är nöjd med då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar